Question: I was able to talk to my partner
about how many dollar bills should be in each region. |
Answer Key: 1= Yes, I
strongly agree; 2= Yes, I agree; 3= No, I disagree, 4= No, I strongly
disagree. |
|
Postive Responses (Grade
3, N=25) |
Comment Category |
Count |
Answer |
Comment |
attitude |
|
1 |
楽しみながら意欲的に話し合うことができました。 |
attitude |
|
1 |
英語を話せるようになりたいと強く思うようになったから |
attitude |
3 |
1 |
積極的に話し合うことができたから。 |
effort |
|
2 |
実際学校で習った英文法を使って会話をしようと心がけていたから |
effort |
2 |
1 |
会話する内容を考えずに自分の意見を出そうと発信したから |
knowledge・ability |
|
1 |
自分の思ったことをそのまま伝えられたから。楽しみながらできたから |
knowledge・ability |
|
2 |
英語に興味をもって話し合うことができたから。ある程度の高校教育までの英語の知識をもっていたから。 |
knowledge・ability |
|
2 |
目的が同じなので、少ない単語でも通じたし、話すことが楽しかったからだ。 |
knowledge・ability |
|
2 |
知っている単語を使って話し、まとめることができたから。 |
knowledge・ability |
5 |
2 |
少ない単語で理解し合えた。友達だとついつい日本語が出てしまったが面白かった |
pre-task |
|
1 |
最初にビデオをみていたから。使うべき英語が分かっていたため |
pre-task |
|
2 |
会話表現を利用できたから |
pre-task |
|
2 |
出きり限り知っている英語を使えたし、ホール先生に先に例として見せていただいた映像で使われていた会話を使うことができたから。 |
pre-task |
|
1 |
積極的に会話することができたし、ビデオでみた先生たちの英語を真似して話すことができた。 |
pre-task |
5 |
2 |
始める前に参考としての会話を聞いたから。 |
teacher |
1 |
2 |
ホール先生が気楽にはなしかけてくださり、助けしてくれたから英語の会話が進んだ |
teamwork |
|
2 |
話しやすい友達だったから |
teamwork |
|
2 |
お互い意見をはっきりと言えたから |
teamwork |
|
2 |
それぞれ、自らの考えを話そうとしていたから |
teamwork |
|
2 |
グループ内で積極的に英語を話すことができたから |
teamwork |
|
2 |
パートナー同士が積極的に英語で自分の伝えたいことを頑張って伝えようとしたから。そしてお互いにそれを理解しようとしたから。 |
teamwork |
|
1 |
英語を友達同士で楽しんで話すことができたから |
teamwork |
|
1 |
皆で積極的に取り組んだから |
teamwork |
8 |
2 |
話し合ってまとめることができたから |
日本語 |
1 |
2 |
つい日本語を使ってしまたから |
|
25 |
1 |
9 |
|
2 |
16 |
|
Total |
25 |
|
|
|
|
Category Descriptions |
|
Category |
No. |
Category Descripiton |
|
Attitude |
3 |
They were positive about doing the activity and did not feel
any anxiety. |
|
Effort |
2 |
They communicated meaning by any means possible: gestures,
words etc. |
|
Knowledge |
5 |
They were able to use the English that they knew. |
|
Pre-task |
5 |
The video demonstration was helpful |
|
Teacher |
1 |
The teacher's explanation was easy to understand or the
teacher helped individual students |
|
teamwork |
8 |
They were able to work well with their partner to complete the
task. |
|
日本語 |
1 |
They used Japanese to help themselves complete the task |
|
|
|
Negative Responses (Grade
3, N=3) |
Comment Category |
Count |
Answer |
Comment |
Cannot Understand the
Activity |
1 |
3 |
積極的に話せなかった。英語で話そうと、どうやっていいのか分からなくなった。 |
Performance Anxiety |
|
3 |
時間がなく、英語で考えることができなかったから。友達と英語で話すことが恥ずかしかったから。 |
Performance Anxiety |
2 |
3 |
自分で英語を話すとは、間違ったりしどうであまり話せなかった。 |
|
|
Category Descriptions |
|
Category |
No. |
Description |
|
Cannot understand the activity |
1 |
They did not understand the
English directions, the activity was generally too difficult, they had no
idea what to do, the chart was confusing. |
|
Performance Anxiety |
2 |
They were embarrassed about
speaking English or just shy in general, they did not know how they should
speak during the speaking activity, |
|
|
|
|